آسانسور کششی

در عملیات نصب آسانسور، آسانسورهای دارای درایو کنترل سرعت یا به اصطلاح دارای Inverter که به آسانسورهای VVVF یا همان ۳VF موسوم هستند، دارای حرکت نرم چه در شتاب مثبت (استارت) و چه در شتاب منفی (استپ) می باشند که می توان روی نمودار سرعت زمان (V.T) حرکت آنرا بصورت منحنی نمایش داد. برخلاف نمودار سرعت زمان آسانسورهای دوسرعته که حرکت آنها بصورت خطی و با شتاب بالا (در زمان استارت و استپ) انجام میشود و شتاب بالای حرکتی باعث ایجاد شوک به کابین و مسافرین میگردد. پس نتیجه میگیریم در آسانسورهای ۳VF مسافرین به دلیلی نرمی حرکت، متوجه استارت و استپ نمیشوند. این مسئله به دلیل کنترل ولتاژ و فرکانس برق شهری توسط Inverter می باشد، به این ترتیب که فرکانس و ولتاژ اولیه ی اعمال شده از تابلو به موتور بسیار پایین بوده و به تدریج Inverter آنرا افزایش داده تا به فرکانس ۵۰Hz (حداکثر فرکانس برق شهری) و ولتاژ ۳۸۰V (حداکثر ولتاژ برق سه فاز شهری) می رساند که در نهایت موتور به حداکثر سرعت تعریف شده ی خود رسیده و تا قبل از مرحله ی دوراندازی با این سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.

۶-۶-۲-۰۰۱

وجود Inverter در سیستم کنترل آسانسور باعث صرفه جویی در مصرف برق شهری می شود و علت آن این است که آسانسور در کورس حرکتی خود قسمتی از مسیر را (هنگام استارت و استپ) با ولتاژ پایین تر از حد نهایی (۳۸۰) طی می کند، همچنین اتلاف انرژی که در آسانسورهای دوسرعته هنگام ترمز صورت می گیرد در آسانسورهای ۳VF تقریبا به صفر رسیده است زیرا همانطور که میدانید در آسانسورهای دوسرعته وقتی برق به یکباره قطع می گردد ترمز مسئول متوقف ساختن موتور می باشد در صورتیکه در آسانسورهای۳VF ابتدا inverter سرعت حرکت موتور را به صفر رسانده سپس ترمز اعمال می شود.
این مسئله در زمان استارت نیز صادق است، یعنی وقتی سیستم کنترل فرمان بصورت ناگهانی ولتاژ ۳۸۰ را اعمال میکند اینرسی کابین باعث هدر رفتن انرژی برق میشود ، در صورتیکه اگر حرکت آرامتر صورت پذیرد مقاومت کابین در برابر حرکت کاهش یافته و مصرف انرژی نیز خود به خود کاهش می یابد. در یک جمع بندی معایب استفاده از سیستم دو سرعته و مزایای سیستم ۳VF بدین شرح می باشد:

معایب سیستم دوسرعته:

مصرف انرژی و جریان برق فوق العاده بالا
محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت آسانسور در پیاده سازی سیستم با روش دوسرعته
تغییرات ناملایم و پله ای سرعت بصورت ناگهانی از دور تند به دور کند
شوک حرکتی در حین استارت و استپ حرکت و افول کیفیت حرکتی آسانسور و عدم قابلیت پیاده سازی در ساختماهای حساس
کاهش عمر قطعات در اثر شوک حرکتی
انتقال شوک و ضربه های موتور به سازه ساختمان
سر و صدای بالا ناشی از تغییرات سرعت موتور و کنتاکتورهای تابلو فرمان

مزایای سیستم ۳VF:

کیفیت حرکتی بالا و حرکت نرم و بدون لرزش و بدون شوک حرکتی
کاهش استهلاک قطعات به ویژه ترمز موتور که در سیستم دو سرعته نقش اساسی در استپ کابین دارد اما در سیستم ۳VF خیر
افزایش عمر مفید قطعات از جمله موتور گیربکس و سیستم تابلو فرمان
کاهش سر و صدای آسانسور
کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و برق
عدم محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت
اصلاح ضریب قدرت (CosΦ) : اختلاف فاز بین ولتاژ (v) و جریان (i) که معمولا جریان عقب تر از ولتاژ است ، باعث به وجود آمدن توان راکتیو و بازگشت این توان غیر مفید به شبکه برق مصرفی می گردد. درنتیجه این مسئله باعث کاهش توان موتور می گردد. در سیستمهای ۳VF به خاطر یکسو شدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن جریان و ولتاژ ، توان راکتیو به حداقل مقدار خود می رسد. و با توجه به اینکه توان موتور نسبت مستقیم با ضریب اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد در نتیجه مقدار توان اکتیو نیز بیشتر خواهد شد.

درایو یا همان Inverter های با کیفیت موجود در بازار برای پیاده سازی سیستم ۳VF عبارتند از :

  • Yaskawa

  • Danfoss

  • Toshiba

  • Gefran

  • LG

  • ZIEHL ABEGG

  • rich

  • KEB

           و …

چرا موتورهای ۳VF نسبت به موتورهای دو سرعته ارزانترند؟

موتورهای دوسرعته همانطور که از نامشان پیداست دارای دو سیم پیچی برای دو سرعت مختلف می باشند( معمولا سیم پیچ اول یک متر بر ثانیه و سیم پیچ دوم نیم متر برثانیه) از سیم پیچ نیم متر بر ثانیه جهت استپ استفاده می گردد.

سیم پیچ اول: U,V,W    سیم پیچ دوم:U1,V1,W1

اما موتورهای ۳VF تنها دارای یک سیم پیچ می باشند ، بنابراین این مسئله باعث گرانتر شدن موتورهای دوسرعته میشود. البته این مقایسه زمانی صحیح است که موتور ۳VF به انکدر مجهز نباشد تا قیمت آن افزایش یابد.

 

تفاوت سیستم  Close Loop و Open Loop در آسانسورهای ۳VF چیست؟

سیستم Close loop به آسانسور ۳VFای گفته می شود که موتور حتما از نوع ۳VF بوده و دارای Encoder باشد. وظیفه Encoder ارسال پالس­های حرکت کابین به تابلو فرمان جهت اطلاع Inverter از مکان و سرعت دقیق کابین می باشد. encoder به ازای یک دور چرخش موتور یک پالس به Inverter ارسال کرده و وظیفه ی Inverter پردازش ، تحلیل و انتخاب بهترین نوع حرکت برای موتور می باشد.اما در سیستمهای Open Loop موتور فاقد encoder بوده و بنابراین می توان از موتورهای دوسرعته نیز در این سیستم استفاده کرددر مقایسه حرکت بین این دو سیستم کاملا بدیهی است که حرکت کابین در سیستم Close Loop کاملا نرم تر و دقیق تر می باشد.

 در حالت کلی هزینه های یک آسانسور ۳VF بالاتر است یا آسانسور دوسرعته؟

  طبیعتا به دلیل وجود سیستم inverter ، آسانسور های ۳VF در نصب اولیه گرانترند، اما با توجه به مباحث بالا و همچنین افزایش قیمت برق میتوان نتیجه گرفت در بازه زمانی چند ماهه آسانسور ۳VF  چه در مقوله هزینه های برق و چه در مقوله سرویس و نگهداری و کیفیت نسبت به آسانسور دوسرعته ارزانتر می باشد لذا پیشنهاد می گردد در صورت امکان از این سیستم استفاده گردد.


طراحی، نصب و اجرای انواع آسانسور های کششی (گیرلس – گیربکس) و هیدرولیکی

انواع بالابر صنعتی

مشاوره – سرویس و نگه داری – استاندارد سازی 

نماینده رسمی شرکت فرازجم کناره – دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از وزارت صنایع و معادن

شرکت روماک الکترونیک عضو سندیکای صنایع آسانسور و وپله برقی استان مازندران میباشد

logo (1)

روماک الکترونیک آسانسور ساری